Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMainhard, Dr.M.T.
dc.contributor.advisorBrekelmans, Prof. dr. J. M. G.
dc.contributor.authorRooijmans, M.P.
dc.date.accessioned2014-01-10T06:00:26Z
dc.date.available2014-01-10T06:00:26Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15682
dc.description.abstractDe studentuitval bij lerarenopleidingen primair onderwijs is groot (relatief 7% t.o.v. totaal aantal hbo' ers). Daarnaast is gebrek aan motivatie voor 45% van de aanstaande leraren een reden om de opleiding te beëindigen. Een hoge motivatie om te studeren vermindert studie-uitval. Motivatie kan worden verhoogd als de leeromgeving en docentgedragingen overeenkomen met behoeften van aanstaande leraren. Doel van dit onderzoek is zicht krijgen op de invloed van de leeromgeving en het docentgedrag op de motivatie om te studeren van aanstaande leraren primair onderwijs. Deelnemers zijn eerstejaars aanstaande leraren primair onderwijs (n =148). Een vragenlijst is opgesteld op basis van de Academic Motivation Scale. Beschrijvende statistieken zijn toegepast. De vragenlijst is geanalyseerd met een MANOVA. Vervolgens is een groepsinterview afgenomen. Een significant verschil is gevonden bij geslacht voor a-motivatie, bij vooropleiding voor intrinsieke motivatie, bij vooropleiding voor a-motivatie en bij geslacht en vooropleiding voor intrinsieke motivatie en voor a-motivatie. De organisatie, toetsing, inhoud van de propedeuse, didactische werkvormen en instructievaardigheden van de docent beïnvloeden de motivatie. Bij het ontwerpen van onderwijs moet rekening worden gehouden met de organisatie, toetsing, inhoud van de propedeuse didactische werkvormen en instructievaardigheden van de docent die volgens de eerstejaars invloed hebben op hun motivatie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent411764
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van de leeromgeving en het docentgedrag op de motivatie om te studeren van aanstaande leraren primair onderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMotivatie; karakteristieken leeromgeving; docentgedragingen; perceptie student
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record