View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Haat & liefde voor getallen in het voortgezet onderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Donk, MGR van der-3660923 en Koenen, MJT-3340279 en Sloot, M-3786080 en Zegers, MA-3229904.pdf (187.5Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Donk, M.G.R. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Uit voorgaand onderzoek is gebleken dat er onder volwassenen vier typen rekenaars te onderscheiden zijn, namelijk: de rekenliefhebbers, de pragmatische rekenaars, de voorzichtige rekenaars en de rekenhaters. Het bestaan van deze rekentypen binnen andere leeftijdsgroepen is in eerder onderzoek nog niet aangetoond. Met het oog op de verplichte rekentoets als eindexamenonderdeel van het voortgezet onderwijs en de teruglopende rekenprestaties in Nederland, is in de huidige studie gekeken of de rekentypen ook bij middelbare scholieren zijn vast te stellen en of deze typen verschillen in rekenvaardigheid en de vaardigheid om hoeveelheden te vergelijken. Het onderzoek is uitgevoerd onder 87 leerlingen van het vmbo-tl en 152 leerlingen van het vwo uit het derde leerjaar van vijf middelbare scholen in Nederland. De resultaten van een ' k means' clusteranalyse toonden aan dat de vier rekentypen ook te onderscheiden waren bij derdejaars leerlingen van het vmbo-tl en het vwo. Uit variantieanalyses bleek dat deze rekentypen significante verschillen vertonen in rekenvaardigheid, maar dat er geen verschillen zijn tussen de rekentypen in hun vaardigheid om hoeveelheden te vergelijken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15652
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo