Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSlot, E.M.
dc.contributor.authorDonk, M.G.R. van der
dc.date.accessioned2013-12-24T06:00:25Z
dc.date.available2013-12-24T06:00:25Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15652
dc.description.abstractUit voorgaand onderzoek is gebleken dat er onder volwassenen vier typen rekenaars te onderscheiden zijn, namelijk: de rekenliefhebbers, de pragmatische rekenaars, de voorzichtige rekenaars en de rekenhaters. Het bestaan van deze rekentypen binnen andere leeftijdsgroepen is in eerder onderzoek nog niet aangetoond. Met het oog op de verplichte rekentoets als eindexamenonderdeel van het voortgezet onderwijs en de teruglopende rekenprestaties in Nederland, is in de huidige studie gekeken of de rekentypen ook bij middelbare scholieren zijn vast te stellen en of deze typen verschillen in rekenvaardigheid en de vaardigheid om hoeveelheden te vergelijken. Het onderzoek is uitgevoerd onder 87 leerlingen van het vmbo-tl en 152 leerlingen van het vwo uit het derde leerjaar van vijf middelbare scholen in Nederland. De resultaten van een ' k means' clusteranalyse toonden aan dat de vier rekentypen ook te onderscheiden waren bij derdejaars leerlingen van het vmbo-tl en het vwo. Uit variantieanalyses bleek dat deze rekentypen significante verschillen vertonen in rekenvaardigheid, maar dat er geen verschillen zijn tussen de rekentypen in hun vaardigheid om hoeveelheden te vergelijken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent192055
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHaat & liefde voor getallen in het voortgezet onderwijs
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsRekentypen; middelbare scholieren; rekenvaardigheden; vaardigheid om hoeveelheden te vergelijken
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record