View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het verloop van studiekeuzeprocessen en interesseontwikkeling bij leerlingen met bètatalent

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Louwaard 3788830.pdf (429.2Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Louwaard, A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Er is sprake van een afname in het percentage studenten dat afstudeert in de natuurwetenschap, technologie, bouwkunde en wiskunde. Tegelijkertijd neemt de vraag naar afgestudeerden in het bètadomein juist toe. Interesse is van invloed op keuzes die leerlingen maken voor het veld van studie. Om meer inzicht te verkrijgen in studiekeuzeprocessen van leerlingen is deze multiple case study uitgevoerd op het Junior College Utrecht, een school voor vwo-leerlingen met bètatalent. Door middel van analyse van motivatiebrieven ter aanmelding voor het JCU, motivatiebrieven voor een keuzemodule Natuur, Leven & Techniek (NLT) en afname van interviews is het verloop van studiekeuzeprocessen en interesseontwikkeling onderzocht. De bevindingen van deze verschillende analyses tonen aan dat studiekeuzeprocessen verschillend kunnen zijn in type verloop en dat hieraan verschillen tussen leerlingen ten grondslag liggen in de wijze waarop het studiekeuzeproces heeft plaatsgevonden. Gedurende het studiekeuzeproces wordt bij de meeste leerlingen een algemeen idee voor studierichting steeds specifieker en leidt dit uiteindelijk tot een specifieke studiekeuze. Er zijn echter ook leerlingen bij wie het specifieker wordende proces uitblijft. Interesses kunnen gedurende het studiekeuzeproces veranderen of juist versterkt worden. Het wel of niet specifieker wordende verloop en de verandering dan wel versterking van interesses komen voort uit verschillen tussen leerlingen in de wijze waarop het studiekeuzeproces heeft plaatsgevonden. Deze verschillen hebben betrekking op de rol van het toekomstbeeld, de rol van het bewustzijn en de rol van het sociale netwerk. Ook is onderscheid te maken tussen leerlingen in de manier waarop zij een lineair dan wel non-lineair proces hebben doorgemaakt en in de mate van overtuiging waarmee het studiekeuzeproces heeft plaatsgevonden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15605
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo