Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorAkkerman, Dr. S.F.
dc.contributor.authorLouwaard, A.
dc.date.accessioned2013-12-20T06:00:43Z
dc.date.available2013-12-20T06:00:43Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15605
dc.description.abstractEr is sprake van een afname in het percentage studenten dat afstudeert in de natuurwetenschap, technologie, bouwkunde en wiskunde. Tegelijkertijd neemt de vraag naar afgestudeerden in het bètadomein juist toe. Interesse is van invloed op keuzes die leerlingen maken voor het veld van studie. Om meer inzicht te verkrijgen in studiekeuzeprocessen van leerlingen is deze multiple case study uitgevoerd op het Junior College Utrecht, een school voor vwo-leerlingen met bètatalent. Door middel van analyse van motivatiebrieven ter aanmelding voor het JCU, motivatiebrieven voor een keuzemodule Natuur, Leven & Techniek (NLT) en afname van interviews is het verloop van studiekeuzeprocessen en interesseontwikkeling onderzocht. De bevindingen van deze verschillende analyses tonen aan dat studiekeuzeprocessen verschillend kunnen zijn in type verloop en dat hieraan verschillen tussen leerlingen ten grondslag liggen in de wijze waarop het studiekeuzeproces heeft plaatsgevonden. Gedurende het studiekeuzeproces wordt bij de meeste leerlingen een algemeen idee voor studierichting steeds specifieker en leidt dit uiteindelijk tot een specifieke studiekeuze. Er zijn echter ook leerlingen bij wie het specifieker wordende proces uitblijft. Interesses kunnen gedurende het studiekeuzeproces veranderen of juist versterkt worden. Het wel of niet specifieker wordende verloop en de verandering dan wel versterking van interesses komen voort uit verschillen tussen leerlingen in de wijze waarop het studiekeuzeproces heeft plaatsgevonden. Deze verschillen hebben betrekking op de rol van het toekomstbeeld, de rol van het bewustzijn en de rol van het sociale netwerk. Ook is onderscheid te maken tussen leerlingen in de manier waarop zij een lineair dan wel non-lineair proces hebben doorgemaakt en in de mate van overtuiging waarmee het studiekeuzeproces heeft plaatsgevonden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent439590
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet verloop van studiekeuzeprocessen en interesseontwikkeling bij leerlingen met bètatalent
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsInteresseontwikkeling; studiekeuzeproces; laterale transitie; collaterale transitie; toekomstbeeld; critical moments.
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record