View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Factoren van invloed op feedbackvoorkeuren van studenten bij samenwerken

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis van Oosten 3265803.pdf (404.2Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Oosten, E. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In studies waarin leraar- en peerfeedback worden vergeleken, maken studenten meer gebruik van leraarfeedback. Dit wordt verklaard door de voorkeur van studenten voor leraarfeedback boven peerfeedback (Zhao, 2010). Uit het beperkte aantal studies hiernaar blijkt dat studenten bij feedback op een schrijftaak voorkeur hebben voor leraarfeedback (Connor & Asenavage, 1994; Zhang, 1995). In literatuur worden kennis, betrouwbaarheid, professionaliteit en ervaring van de leraar genoemd als factoren voor deze voorkeur. Factoren voor een voorkeur voor peerfeedback zijn onbekend. In deze studie is gekozen voor het domein samenwerken, omdat studenten daar meer zicht op hebben dan de leraar. Dit zou een feedbackvoorkeur voor leraarfeedback kunnen doorbreken. In deze studie staan meerdere onderzoeksvragen centraal, waaronder: ‘In hoeverre is er verschil in de voorkeur van studenten voor leraar- of peerfeedback, als zij feedback ontvangen op het samenwerken en een groepspaper?’ Met de overige onderzoeksvragen wordt onderzocht in welke mate er een verband is tussen bepaalde factoren en de voorkeur van studenten voor leraar- of peerfeedback. Studenten van de Universiteit Utrecht (n = 80) hebben een vragenlijst ingevuld. Een t-toets met een within-subject design, Spearman’s Rho en een multiple regressie analyse zijn gebruikt. Een significant verschil werd gevonden tussen de voorkeursscore voor feedback op samenwerken en de groepspaper, t(79) = 22.61, p < .001. In de multiple regressie analyse werd alleen een significante relatie gevonden tussen de factor ‘het zicht van jouw groepsgenoten op het proces’ en samenwerken en tussen de factor ‘vakkennis van de leraar’ en de groepspaper. Bij feedback op samenwerken hebben studenten een sterkere voorkeur voor peerfeedback, dan voor leraarfeedback. Bij feedback op de groepspaper was de voorkeur juist sterker voor leraarfeedback. Dit laatste is in lijn met eerdere studies. De factor ‘vakkennis van de docent’ voorspelt een klein deel van de variantie in de voorkeursscore voor feedback op de groepspaper. De factor ‘zicht van jouw groepsgenoten op het proces’ voorspelt een klein deel van de variantie in de voorkeursscore voor feedback op samenwerken. In deze studie is gewerkt met hypothetische feedback. De studenten hebben daarmee nooit feedback ontvangen. Daarnaast had de leraar, net zoals de onderzoeker, geen zicht op het samenwerken. Deze studie laat zien dat studenten een voorkeur voor peerfeedback kunnen hebben. Onderwijsinstellingen kunnen hiermee rekening houden bij het curriculumontwerp. Ook geeft het inzichten in de factoren die een rol spelen bij de voorkeur voor leraar- of peerfeedback.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15314
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo