View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Taakafhankelijk versus bronafhankelijk. Het verschil in intrinsieke motivatie, leerprestaties en cognitieve belasting tussen twee verschillende manieren van samenwerkend leren.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis van Dam 3340104.pdf (265.0Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Dam, S. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In de huidige samenleving is het van belang dat er al vroeg wordt geleerd om samen te werken. Er zijn dan ook veel verschillende samenwerkingsmethoden. Maar werkt de een beter dan de ander? Binnen dit kwantitatieve onderzoek wordt er antwoord gegeven op de vraagstelling: "Is er een verschil in intrinsieke motivatie, leerprestaties en cognitieve belasting tussen duo’s die onderling taakafhankelijk van elkaar zijn en duo's die onderling bronafhankelijk van elkaar zijn binnen een samenwerkingstaak.” Hierbij zijn duo’s verdeeld over twee condities; onderlinge taakafhankelijkheid en onderlinge bronafhankelijkheid, om een aantal taken te volbrengen. Daarnaast werd er zowel in de voortest als in de natest door de leerlingen een kennistoets over het onderwerp van de taak; voortplanting bij planten en voortplanting bij dieren, en een vragenlijst over intrinsieke motivatie gemaakt. Tevens werd er onderzocht welke rol cognitieve belasting heeft gespeeld bij het maken van deze taak middels een vragenlijst in de natest. Na het uitvoeren van diverse t-toetsen en variantieanalyses bleek dat binnen dit onderzoek geen significante verschillen konden worden aangetoond tussen de twee samenwerkingsmethodes met betrekking tot intrinsieke motivatie, leerprestaties en cognitieve belasting.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15312
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo