dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Jaspers, J.G.M. | |
dc.contributor.author | Dam, S. van | |
dc.date.accessioned | 2013-11-07T18:05:18Z | |
dc.date.available | 2013-11-07 | |
dc.date.available | 2013-11-07T18:05:18Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15312 | |
dc.description.abstract | In de huidige samenleving is het van belang dat er al vroeg wordt geleerd om samen te werken. Er zijn dan ook veel verschillende samenwerkingsmethoden. Maar werkt de een beter dan de ander? Binnen dit kwantitatieve onderzoek wordt er antwoord gegeven op de vraagstelling: "Is er een verschil in intrinsieke motivatie, leerprestaties en cognitieve belasting tussen duo’s die onderling taakafhankelijk van elkaar zijn en duo's die onderling bronafhankelijk van elkaar zijn binnen een samenwerkingstaak.” Hierbij zijn duo’s verdeeld over twee condities; onderlinge taakafhankelijkheid en onderlinge bronafhankelijkheid, om een aantal taken te volbrengen. Daarnaast werd er zowel in de voortest als in de natest door de leerlingen een kennistoets over het onderwerp van de taak; voortplanting bij planten en voortplanting bij dieren, en een vragenlijst over intrinsieke motivatie gemaakt. Tevens werd er onderzocht welke rol cognitieve belasting heeft gespeeld bij het maken van deze taak middels een vragenlijst in de natest. Na het uitvoeren van diverse t-toetsen en variantieanalyses bleek dat binnen dit onderzoek geen significante verschillen konden worden aangetoond tussen de twee samenwerkingsmethodes met betrekking tot intrinsieke motivatie, leerprestaties en cognitieve belasting. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 271414 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Taakafhankelijk versus bronafhankelijk. Het verschil in intrinsieke motivatie, leerprestaties en cognitieve belasting tussen twee verschillende manieren van samenwerkend leren. | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Task interdependence | |
dc.subject.keywords | resource interdependence | |
dc.subject.keywords | cooperative learning | |
dc.subject.keywords | intrinsic motivation | |
dc.subject.courseuu | Onderwijskundig ontwerp en advisering | |