View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Cognities en Handelen van Schoolleiders in het Voortgezet Onderwijs in Nederland ten aanzien van Goed Schoolleiderschap. Kennis, Ideaalbeeld, Zelfbeeld, en Docentbeeld

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Matena 0011975.pdf (498.6Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Matena, S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het handelen van schoolleiders is een belangrijk thema in het onderzoek naar schooleffectiviteit en –verbetering. Het bestaan van een relatie tussen beide wordt al langer aangenomen, maar hoe deze relatie precies verloopt is nog maar beperkt onderzocht. In dit licht is het verband tussen de cognities – de kennis en opvattingen (hierbinnen: ideaalbeeld en zelfbeeld) – en het handelen (aan de hand van het docentbeeld) van 10 schoolleiders in het voortgezet onderwijs in Nederland ten aanzien van goed schoolleiderschap onderzocht. Meer specifiek is gekeken wat de kennis, het ideaalbeeld, zelfbeeld, en docentbeeld van handelen van deze schoolleiders ten aanzien van goed schoolleiderschap is, en in welke mate deze variabelen ten aanzien van goed schoolleiderschap overeenstemmen. Resultaten laten zien dat de verschillen in gemiddelden over de hele groep schoolleiders tussen kennis en ideaalbeeld, kennis en zelfbeeld, kennis en docentbeeld, ideaalbeeld en zelfbeeld, en ideaalbeeld en docentbeeld significant zijn. Daarnaast is er sprake van een significant zeer sterke negatieve samenhang tussen kennis en ideaalbeeld. Inzake de andere variabelen is er sprake van inconsistentie: Er is geen overstemming gevonden tussen de overige cognities onderling, dan wel tussen de cognities en het handelen van de schoolleiders ten aanzien van goed schoolleiderschap.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15309
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo