Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSol, Y.B.
dc.contributor.authorMatena, S.
dc.date.accessioned2013-11-07T18:05:13Z
dc.date.available2013-11-07
dc.date.available2013-11-07T18:05:13Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15309
dc.description.abstractHet handelen van schoolleiders is een belangrijk thema in het onderzoek naar schooleffectiviteit en –verbetering. Het bestaan van een relatie tussen beide wordt al langer aangenomen, maar hoe deze relatie precies verloopt is nog maar beperkt onderzocht. In dit licht is het verband tussen de cognities – de kennis en opvattingen (hierbinnen: ideaalbeeld en zelfbeeld) – en het handelen (aan de hand van het docentbeeld) van 10 schoolleiders in het voortgezet onderwijs in Nederland ten aanzien van goed schoolleiderschap onderzocht. Meer specifiek is gekeken wat de kennis, het ideaalbeeld, zelfbeeld, en docentbeeld van handelen van deze schoolleiders ten aanzien van goed schoolleiderschap is, en in welke mate deze variabelen ten aanzien van goed schoolleiderschap overeenstemmen. Resultaten laten zien dat de verschillen in gemiddelden over de hele groep schoolleiders tussen kennis en ideaalbeeld, kennis en zelfbeeld, kennis en docentbeeld, ideaalbeeld en zelfbeeld, en ideaalbeeld en docentbeeld significant zijn. Daarnaast is er sprake van een significant zeer sterke negatieve samenhang tussen kennis en ideaalbeeld. Inzake de andere variabelen is er sprake van inconsistentie: Er is geen overstemming gevonden tussen de overige cognities onderling, dan wel tussen de cognities en het handelen van de schoolleiders ten aanzien van goed schoolleiderschap.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent510573 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleCognities en Handelen van Schoolleiders in het Voortgezet Onderwijs in Nederland ten aanzien van Goed Schoolleiderschap. Kennis, Ideaalbeeld, Zelfbeeld, en Docentbeeld
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordscognities
dc.subject.keywordshandelen
dc.subject.keywordsschoolleiders VO
dc.subject.keywordsgoed schoolleiderschap
dc.subject.keywordskennis
dc.subject.keywordsideaalbeeld
dc.subject.keywordszelfbeeld
dc.subject.keywordsdocentbeeld
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record