View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De samenhang van disciplinering door ouders met externaliserende problematiek bij kleuters. Een explorerend onderzoek naar de invloed van impulsiviteit en geslacht op deze relatie.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Haan, L-3465640 en Thelosen, PWM-3800768.pdf (322.7Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Haan, L.
        Thelosen, P.W.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Externaliserende problematiek is het meest voorkomende psychische probleem bij kinderen en kan veel nadelige gevolgen hebben. Daarom is het belangrijk zicht te krijgen op hoe deze problematiek tot stand komt en in stand wordt gehouden. In deze studie wordt onderzoek gedaan naar de samenhang tussen verschillende disciplineringstechnieken van ouders en externaliserende problematiek bij kleuters. Tevens wordt er gekeken of deze samenhang beïnvloed wordt door de impulsiviteit en het geslacht van het kind. Methode: Aan deze studie namen 281 kinderen en hun primaire opvoeder deel. Hiervan waren 144 deelnemers jongens (Mleeftijd jongens = 4.78) en 137 meisjes (Mleeftijd meisjes = 4.81). De grote meerderheid van de kinderen (97.5%) bezat de Nederlandse nationaliteit. Middels een multipele hiërarchische regressieanalyse zijn de verschillende relaties onderzocht. Resultaten: Een inconsistente disciplineringsstijl hangt samen met een hogere mate van externaliserend probleemgedrag. Tevens is gevonden dat impulsievere kinderen meer externaliserend probleemgedrag vertonen en jongens meer externaliserend probleemgedrag vertonen dan meisjes. Er is geen relatie gevonden tussen machtsuitoefening en externaliserend probleemgedrag. Tevens zijn er geen interactie-effecten tussen de disciplineringstechnieken en geslacht en de disciplineringstechnieken en impulsiviteit in het voorspellen van externaliserend probleemgedrag gevonden. Conclusie: Op basis van deze resultaten kan geconcludeerd worden dat een inconsistente opvoeding samenhangt met meer externaliserend probleemgedrag bij kleuters. Verder kunnen er geen eenduidige conclusie getrokken worden over de samenhang tussen disciplineringsaspecten van ouders en externaliserend probleemgedrag bij kleuters. Er zal meer onderzoek gedaan moeten worden om er achter te komen welke disciplineringsaspecten samenhangen met externaliserend probleemgedrag. Ook de interactie-effecten zullen verder onderzocht moeten worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/15286
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo