Inzichtverwerving in Wetenschap en Techniek: Verbaal inzichtniveau, prestatie, taalvaardigheid en rekenvaardigheid
Summary
De huidige studie heeft zich gericht op inzichtverwerving op het gebied van wetenschap en techniek bij kinderen op de basisschool. Er werd onderzocht of er een relatie bestaat tussen twee maten van inzicht; verbale uitingen gemeten met de inzichtschaal van Fischer, en prestatie op een wetenschap en techniek taak waarbij mechanische aandrijving met tandwielen centraal stond. Daarnaast werden de schoolse vaardigheden taal en rekenen meegenomen in de analyses. Als maat hiervoor werden de Cito Begrijpend lezen en de Cito Rekenen-wiskunde gebruikt. Er werd verondersteld dat taalvaardigheid gerelateerd was aan verbaal inzichtniveau en dat rekenvaardigheid gerelateerd was aan de prestatie op de taak. Voor deze studie zijn 34 kinderen in de leeftijd van 10 jaar getest op een reguliere basisschool. Deze kinderen voerden op de computer een tandwieltaak uit en moesten vervolgens vertellen hoe de taak was opgelost. Er werd een relatie gevonden tussen verbale uitingen gemeten met de inzichtschaal van Fischer en prestatie op de tandwieltaak. Tevens werd er een relatie gevonden tussen rekenvaardigheid en prestatie op de taak. Er werd geen relatie gevonden tussen taalvaardigheid en verbale uitingen gemeten met de inzichtschaal van Fischer. Dit onderzoek levert kennis over de relatie tussen het verbale inzichtniveau en prestatie en de relatie tussen mechanische redenering en schoolse vaardigheden. Dit kan gebruikt worden bij het stimuleren van W&T in het onderwijs.