Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBordes, P.F.
dc.contributor.advisorLeseman, P.P.M.
dc.contributor.authorVliet, S. van
dc.contributor.authorSpiele, L.J.H.
dc.date.accessioned2013-09-19T17:02:45Z
dc.date.available2013-09-19
dc.date.available2013-09-19T17:02:45Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14940
dc.description.abstractDe huidige studie heeft zich gericht op inzichtverwerving op het gebied van wetenschap en techniek bij kinderen op de basisschool. Er werd onderzocht of er een relatie bestaat tussen twee maten van inzicht; verbale uitingen gemeten met de inzichtschaal van Fischer, en prestatie op een wetenschap en techniek taak waarbij mechanische aandrijving met tandwielen centraal stond. Daarnaast werden de schoolse vaardigheden taal en rekenen meegenomen in de analyses. Als maat hiervoor werden de Cito Begrijpend lezen en de Cito Rekenen-wiskunde gebruikt. Er werd verondersteld dat taalvaardigheid gerelateerd was aan verbaal inzichtniveau en dat rekenvaardigheid gerelateerd was aan de prestatie op de taak. Voor deze studie zijn 34 kinderen in de leeftijd van 10 jaar getest op een reguliere basisschool. Deze kinderen voerden op de computer een tandwieltaak uit en moesten vervolgens vertellen hoe de taak was opgelost. Er werd een relatie gevonden tussen verbale uitingen gemeten met de inzichtschaal van Fischer en prestatie op de tandwieltaak. Tevens werd er een relatie gevonden tussen rekenvaardigheid en prestatie op de taak. Er werd geen relatie gevonden tussen taalvaardigheid en verbale uitingen gemeten met de inzichtschaal van Fischer. Dit onderzoek levert kennis over de relatie tussen het verbale inzichtniveau en prestatie en de relatie tussen mechanische redenering en schoolse vaardigheden. Dit kan gebruikt worden bij het stimuleren van W&T in het onderwijs.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent373694 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleInzichtverwerving in Wetenschap en Techniek: Verbaal inzichtniveau, prestatie, taalvaardigheid en rekenvaardigheid
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsInzicht
dc.subject.keywordsverbale uitingen
dc.subject.keywordsinzichtschaal van Fischer
dc.subject.keywordsWetenschap en Techniek
dc.subject.keywordsprestatie
dc.subject.keywordsschoolse vaardigheden
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record