View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        ‘Leren is exploreren’ De invloed van exploratietijd en sekse op het exploratiegedrag van tienjarigen in relatie tot het kennisdomein wetenschap en techniek

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Lukasik, I-3798224 en Sanders, LM-3804615.pdf (695.2Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Sanders, L.M.
        Lukasik, I.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van deze studie was om middels een experimenteel onderzoek meer te weten te komen over het exploratiegedrag van tienjarigen wanneer zij techniektaken uitvoerden. Daarbij is onderzocht wat het verband is tussen exploratietijd en inzichtverwerving, wat het verband is tussen exploratie-intensiteit en inzicht verwerving en hoe sekse deze verbanden beïnvloedt. De gegevens over het exploratiegedrag zijn verkregen middels video-observatie, waarna de gegevens zijn gecodeerd om de exploratie-intensiteit en de mate van inzichtverwerving vast te stellen. Er hebben 38 kinderen van tien jaar oud deelgenomen aan dit onderzoek. De onderzoeksgroep bestond voor 68% uit meisjes en 32% uit jongens. Op basis van de literatuur werd verwacht dat naarmate een kind langer met de techniektaken bezig is, het inzichtniveau toeneemt en de exploratie-intensiteit afneemt; en dat jongens een lagere mate van exploratie-intensiteit en een hoger niveau van inzicht laten zien dan meisjes. Uit de resultaten bleek dat exploratietijd een positief effect heeft op het inzichtniveau. De hypotheses met betrekking tot exploratie-intensiteit konden niet nader worden onderzocht omdat de consistentie van deze gegevens onvoldoende was. Ten slotte bleek dat jongens een hoger inzichtniveau lieten zien dan meisjes. Verder onderzoek is nodig om de gevonden uitkomsten te bevestigen en om de generaliseerbaarheid te vergroten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14937
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo