View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het effect van de Klankkast samen met Doordacht Lesgeven op de beginnende geletterdheid van kleuters uit groep 2.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Bruksvoort, N van-3215180.pdf (894.1Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Bruksvoort, N. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De Klankkast is een methode, ontwikkeld om de fonologische vaardigheden van kleuters te stimuleren. Het fonemisch bewustzijn (onderdeel van de fonologische vaardigheden), letterkennis en benoemsnelheid zijn factoren die een belangrijke rol spelen in het voorspellen van latere leesvaardigheden. Tevens zijn de leerkracht en de instructievorm belangrijke factoren die van invloed zijn op de resultaten van kinderen. Doordacht Lesgeven is een model dat gebruikt wordt om doelgericht les te geven. Binnen huidig onderzoek wordt gekeken naar het effect van de Klankkast samen met Doordacht Lesgeven op de beginnende geletterdheid van kleuters uit groep 2. Er hebben 82 kleuters uit 6 verschillende groepen deelgenomen aan het onderzoek. Door middel van vier toetsen (letterkennis, woordenschat, synthese en analyse) die de beginnende geletterdheid meten werd gekeken of kleuters significant meer vooruit gingen als zij les kregen met de Klankkast volgens het Doordacht Lesgeven model, dan kleuters die les kregen volgens een willekeurige andere methode. Daarnaast is een analyse uitgevoerd om het verband tussen Doordacht Lesgeven en de resultaten van leerlingen te beschrijven. Geconcludeerd kan worden dat de Klankkast samen met het Doordacht Lesgeven model geen significant grotere vooruitgang oplevert, dan een willekeurige andere kleutermethode. Omdat de leerkrachten niet volledig volgens het Doordacht Lesgeven model werkten, kan geen conclusie getrokken worden over de invloed hiervan. Aanbevolen wordt om meer onderzoek te doen naar de invloed van Doordacht Lesgeven.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14847
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo