Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSchot, W.D.
dc.contributor.advisorPoleij, C.J.J.
dc.contributor.authorBruksvoort, N. van
dc.date.accessioned2013-09-17T17:01:01Z
dc.date.available2013-09-17
dc.date.available2013-09-17T17:01:01Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14847
dc.description.abstractDe Klankkast is een methode, ontwikkeld om de fonologische vaardigheden van kleuters te stimuleren. Het fonemisch bewustzijn (onderdeel van de fonologische vaardigheden), letterkennis en benoemsnelheid zijn factoren die een belangrijke rol spelen in het voorspellen van latere leesvaardigheden. Tevens zijn de leerkracht en de instructievorm belangrijke factoren die van invloed zijn op de resultaten van kinderen. Doordacht Lesgeven is een model dat gebruikt wordt om doelgericht les te geven. Binnen huidig onderzoek wordt gekeken naar het effect van de Klankkast samen met Doordacht Lesgeven op de beginnende geletterdheid van kleuters uit groep 2. Er hebben 82 kleuters uit 6 verschillende groepen deelgenomen aan het onderzoek. Door middel van vier toetsen (letterkennis, woordenschat, synthese en analyse) die de beginnende geletterdheid meten werd gekeken of kleuters significant meer vooruit gingen als zij les kregen met de Klankkast volgens het Doordacht Lesgeven model, dan kleuters die les kregen volgens een willekeurige andere methode. Daarnaast is een analyse uitgevoerd om het verband tussen Doordacht Lesgeven en de resultaten van leerlingen te beschrijven. Geconcludeerd kan worden dat de Klankkast samen met het Doordacht Lesgeven model geen significant grotere vooruitgang oplevert, dan een willekeurige andere kleutermethode. Omdat de leerkrachten niet volledig volgens het Doordacht Lesgeven model werkten, kan geen conclusie getrokken worden over de invloed hiervan. Aanbevolen wordt om meer onderzoek te doen naar de invloed van Doordacht Lesgeven.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent915638 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet effect van de Klankkast samen met Doordacht Lesgeven op de beginnende geletterdheid van kleuters uit groep 2.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsKlankkast, kleuters, Doordacht Lesgeven, beginnende geletterdheid, instructievorm, Toetspakket Beginnende Geletterdheid.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record