View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Turkse en Marokkaanse meisjes naar een baan in de ouderenzorg

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Willemijn Sneller.pdf (930.5Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Sneller, W.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De aankomende jaren zal zowel het aantal autochtone ouderen als migranten ouderen in Nederland sterk toenemen. Bij het ouder worden, neemt de kans op een slechtere gezondheid toe. Vooral Turkse en Marokkaanse ouderen blijken een slechtere gezondheid te hebben dan autochtone ouderen. Ook maken zij minder vaak gebruik van zorgvoorzieningen voor ouderen dan autochtone ouderen. Zij zijn vaker niet op de hoogte van deze zorgvoorzieningen en het huidig aanbod sluit niet goed aan op hun specifieke wensen en behoeften. Het aannemen van Turkse en Marokkaanse werknemers in de gezondheidszorg kan bevorderlijk zijn door hun expertise over de specifieke wensen en behoeften van deze ouderen. Daarnaast kan de bekendheid van deze zorgvoorzieningen bij Turkse en Marokkaanse ouderen vergroot worden door ‘van mond-tot-mond communicatie’. Verder zal door de groei van het aantal ouderen in Nederland het aantal banen in de zorgsector als verzorgende (IG)(MBO-3) en verpleegkundige (MBO-4) in Nederland toenemen. Zo ligt er dus ook een onbenut arbeidspotentieel in de zorgsector. Op dit moment zijn er nog maar weinig vrouwen van Turkse en Marokkaanse komaf werkzaam als verzorgende (IG) (MBO-3)en verpleegkundige (MBO-4). Meisjes van deze nationaliteiten zijn ondervertegenwoordigd op deze opleidingen tot verzorgende (IG)(MBO-3) en verpleegkundige (MBO-4). Daarentegen zijn zij oververtegenwoordigd op de helpende, zorg en welzijn (MBO-2) opleiding. Zij blijken echter na het afronden van deze opleiding niet te kiezen voor een vervolgopleiding in de zorg tot verzorgende (IG)(MBO-3). Wat belemmert Turkse en Marokkaanse meisjes op de MBO-2 helpende, zorg en welzijn opleiding om niet door te stromen naar een MBO-3 opleiding tot verzorgende (IG)? Deze vraag heeft aan de basis gestaan van dit onderzoek met een sociaalpsychologische insteek. Hierbij is gebruik gemaakt van de theorie van beredeneerd gedrag van Ajzen (1991). Deze theorie veronderstelt dat intentie een belangrijke voorspeller is voor het uiteindelijke gedrag, in casu het doorstromen naar een MBO-3 opleiding tot verzorgende (IG).
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14832
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo