Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBos, Jaap
dc.contributor.advisorLiem, Pretty
dc.contributor.authorSneller, W.
dc.date.accessioned2013-09-16T17:01:23Z
dc.date.available2013-09-16
dc.date.available2013-09-16T17:01:23Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14832
dc.description.abstractDe aankomende jaren zal zowel het aantal autochtone ouderen als migranten ouderen in Nederland sterk toenemen. Bij het ouder worden, neemt de kans op een slechtere gezondheid toe. Vooral Turkse en Marokkaanse ouderen blijken een slechtere gezondheid te hebben dan autochtone ouderen. Ook maken zij minder vaak gebruik van zorgvoorzieningen voor ouderen dan autochtone ouderen. Zij zijn vaker niet op de hoogte van deze zorgvoorzieningen en het huidig aanbod sluit niet goed aan op hun specifieke wensen en behoeften. Het aannemen van Turkse en Marokkaanse werknemers in de gezondheidszorg kan bevorderlijk zijn door hun expertise over de specifieke wensen en behoeften van deze ouderen. Daarnaast kan de bekendheid van deze zorgvoorzieningen bij Turkse en Marokkaanse ouderen vergroot worden door ‘van mond-tot-mond communicatie’. Verder zal door de groei van het aantal ouderen in Nederland het aantal banen in de zorgsector als verzorgende (IG)(MBO-3) en verpleegkundige (MBO-4) in Nederland toenemen. Zo ligt er dus ook een onbenut arbeidspotentieel in de zorgsector. Op dit moment zijn er nog maar weinig vrouwen van Turkse en Marokkaanse komaf werkzaam als verzorgende (IG) (MBO-3)en verpleegkundige (MBO-4). Meisjes van deze nationaliteiten zijn ondervertegenwoordigd op deze opleidingen tot verzorgende (IG)(MBO-3) en verpleegkundige (MBO-4). Daarentegen zijn zij oververtegenwoordigd op de helpende, zorg en welzijn (MBO-2) opleiding. Zij blijken echter na het afronden van deze opleiding niet te kiezen voor een vervolgopleiding in de zorg tot verzorgende (IG)(MBO-3). Wat belemmert Turkse en Marokkaanse meisjes op de MBO-2 helpende, zorg en welzijn opleiding om niet door te stromen naar een MBO-3 opleiding tot verzorgende (IG)? Deze vraag heeft aan de basis gestaan van dit onderzoek met een sociaalpsychologische insteek. Hierbij is gebruik gemaakt van de theorie van beredeneerd gedrag van Ajzen (1991). Deze theorie veronderstelt dat intentie een belangrijke voorspeller is voor het uiteindelijke gedrag, in casu het doorstromen naar een MBO-3 opleiding tot verzorgende (IG).
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent952865 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleTurkse en Marokkaanse meisjes naar een baan in de ouderenzorg
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTurkse en Marokkaanse meisjes
dc.subject.keywordszorgsector
dc.subject.keywordsondervertegenwoordiging
dc.subject.courseuuArbeid, zorg en welzijn: beleid en interventie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record