View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Lingua Receptiva. Een onderzoek naar de rol van common ground binnen LaRa gesprekken en gesprekken tussen native speakers

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie Nadine Biegstraaten.pdf (11.58Mb)
        Publication date
        2013
        Author
        Biegstraaten, N.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is gekeken naar de creatie van common ground binnen Lingua Receptiva gesprekken en in gesprekken tussen native speakers. Lingua Receptiva (LaRa) staat voor de communicatie binnen een meertalig gesprek, waarbij de sprekers beiden in hun eigen taal praten en de taal van de ander wel kunnen verstaan. In dit onderzoek gaat het alleen om de gesproken taal. Er is gekeken of er verschil is tussen het succes van het gesprek van LaRa koppels en native speaker koppels en de bijdrage van creatie van common ground voor het succes. Dit is onderzocht met 56 koppels die in verschillende condities zijn ingedeeld aan de hand van hun taalniveau, namelijk laag-laag, laag-hoog, hoog-hoog, hoog-laag en native speakers. De koppels moesten via Skype een experiment uitvoeren, waarbij ze twee verschillende punten op een plattegrond moesten vinden. Deze gesprekken zijn getranscribeerd en geanalyseerd. Hieruit bleek dat er geen verschil was tussen LaRa koppels en native speakers in de stabiliteit van de common ground. Verder is er ook geen samenhang gevonden tussen de stabiliteit van de common ground en het taalvaardigheidsniveau van de sprekers.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14715
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo