Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorten Thije, J.D.
dc.contributor.advisorMak, W.M.
dc.contributor.authorBiegstraaten, N.E.
dc.date.accessioned2013-09-10T17:01:22Z
dc.date.available2013-09-10
dc.date.available2013-09-10T17:01:22Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14715
dc.description.abstractIn dit onderzoek is gekeken naar de creatie van common ground binnen Lingua Receptiva gesprekken en in gesprekken tussen native speakers. Lingua Receptiva (LaRa) staat voor de communicatie binnen een meertalig gesprek, waarbij de sprekers beiden in hun eigen taal praten en de taal van de ander wel kunnen verstaan. In dit onderzoek gaat het alleen om de gesproken taal. Er is gekeken of er verschil is tussen het succes van het gesprek van LaRa koppels en native speaker koppels en de bijdrage van creatie van common ground voor het succes. Dit is onderzocht met 56 koppels die in verschillende condities zijn ingedeeld aan de hand van hun taalniveau, namelijk laag-laag, laag-hoog, hoog-hoog, hoog-laag en native speakers. De koppels moesten via Skype een experiment uitvoeren, waarbij ze twee verschillende punten op een plattegrond moesten vinden. Deze gesprekken zijn getranscribeerd en geanalyseerd. Hieruit bleek dat er geen verschil was tussen LaRa koppels en native speakers in de stabiliteit van de common ground. Verder is er ook geen samenhang gevonden tussen de stabiliteit van de common ground en het taalvaardigheidsniveau van de sprekers.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent12146341 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleLingua Receptiva. Een onderzoek naar de rol van common ground binnen LaRa gesprekken en gesprekken tussen native speakers
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordslingua receptiva, luistertaal, receptieve meertaligheid, common ground, LaRa
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record