Gouden Tijden Herleven. De visuele representatie van de Gouden Eeuw in het geschiedenisonderwijs 1995 - 2012.
Summary
In deze scriptie wordt gekeken naar verschuivingen in de visuele representatie van de Gouden Eeuw in lesmethoden voor geschiedenis en hoe deze zijn te verklaren. Daarvoor is een comparatieve en kwantitatieve analyse gemaakt van de gebruikte beelden binnen 4 verschillende lesmethoden over een periode van 17 jaar. Deze scriptie past binnen het onderzoeksveld van Visual Culture en gebruikt theorieën van Memory Studies.
Moderne technologische ontwikkelingen en digitalisering hebben ervoor gezorgd dat er steeds meer en steeds moderner beeldmateriaal gebruikt wordt in lesmethoden. Bovendien worden de beelden beter afgestemd op de tekst en krijgen zij een meer autonome functie als onderwerp van analyseopdrachten. Daarnaast wordt met behulp van concepten political en cultural memory uiteengezet hoe internationale en politieke ontwikkelingen van invloed zijn op het geschiedenisonderwijs. Qua thematiek is een duidelijke verschuiving te constateren van een divers en versnipperd beeld naar een iconische representatie van de Gouden Eeuw als symbool voor Nederland als wereldmacht en Europese eenheid.
Deze scriptie is tot stand gekomen in combinatie met een stage bij educatieve uitgeverij ThiemeMeulenohoff.