Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSegal, J.
dc.contributor.advisorvan der Heijde, J.
dc.contributor.authorReichardt, J.C.
dc.date.accessioned2013-09-06T17:00:58Z
dc.date.available2013-09-06
dc.date.available2013-09-06T17:00:58Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14582
dc.description.abstractIn deze scriptie wordt gekeken naar verschuivingen in de visuele representatie van de Gouden Eeuw in lesmethoden voor geschiedenis en hoe deze zijn te verklaren. Daarvoor is een comparatieve en kwantitatieve analyse gemaakt van de gebruikte beelden binnen 4 verschillende lesmethoden over een periode van 17 jaar. Deze scriptie past binnen het onderzoeksveld van Visual Culture en gebruikt theorieën van Memory Studies. Moderne technologische ontwikkelingen en digitalisering hebben ervoor gezorgd dat er steeds meer en steeds moderner beeldmateriaal gebruikt wordt in lesmethoden. Bovendien worden de beelden beter afgestemd op de tekst en krijgen zij een meer autonome functie als onderwerp van analyseopdrachten. Daarnaast wordt met behulp van concepten political en cultural memory uiteengezet hoe internationale en politieke ontwikkelingen van invloed zijn op het geschiedenisonderwijs. Qua thematiek is een duidelijke verschuiving te constateren van een divers en versnipperd beeld naar een iconische representatie van de Gouden Eeuw als symbool voor Nederland als wereldmacht en Europese eenheid. Deze scriptie is tot stand gekomen in combinatie met een stage bij educatieve uitgeverij ThiemeMeulenohoff.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1793657 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleGouden Tijden Herleven. De visuele representatie van de Gouden Eeuw in het geschiedenisonderwijs 1995 - 2012.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsgeschiedenisonderwijs, geschiedeniseducatie, memory studies, collectief geheugen, cultural memory, visual culture, Gouden Eeuw, visuele representaties, assmann, digitalisering, open educational resources
dc.subject.courseuuCultuurgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record