De Wereld Twittert door - onderzoek naar het gebruik van sociale media bij een actualiteitenprogramma
Summary
Via de space of participation van Eggo Muller is in de onderzoek gekeken hoe de online participatie is geformatteerd bij het programma 'De Wereld Draait Door'. Met de drie domeinen (sociaal/cultureel, technologisch en economisch) als uitgangspunten is het gebruik van de sociale media Twitter en Facebook in de analyse bekeken hoe de relaties tussen consument en producent zijn komen te liggen. De kijker als consument, die door de komst van sociale media volop online participeert wanneer hij of zij televisie kijkt. En de programmamakers, de producenten die hieruit een bepaald profijt willen halen. Wat zijn de machtsrelaties tussen deze twee en hoe zijn zij veranderd? In de analyse aandacht voor hoe en waarover er getwittert wordt tijdens een uitzending. Met een Facebookchat biedt de producent een ruimte aan waar de kijker online kan discussiëren over het programma en doet hij zelf ook mee. Wat willen de producenten hieruit halen en hoe stellen de consument zich hierbij op? Onder andere deze vragen worden in dit onderzoek aan het licht gebracht.