View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Geëmotioneerde elaboratie

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie.docx (119.4Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Lustgraaf, H.M. van de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Heeft de emotie van een lezer, de hoeveelheid sterke argumenten en de structuurkenmerken van een zakelijke brief invloed op de overtuigingskracht en de evaluatie van de brief met slecht nieuws? Voor het verkrijgen van een antwoord op deze vraag is er een experiment uitgevoerd waarbij het aantal argumenten en de structuurkenmerken werden gemanipuleerd. Achteraf is de onafhankelijke variabele van emotie van de lezer gecreëerd op basis van vragen uit de enquête. De resultaten van dit onderzoek laten ons zien dat het aantal argumenten een positief effect heeft op de evaluatie van de brief, de ervaren vriendelijkheid en de overtuigingskracht bij vergelijking van 1 naar 2 of van 1 naar 3 argumenten. Structuurkenmerken en het humeur van de lezer blijken verder geen significant effect te hebben op de overtuigingskracht, de ervaren vriendelijkheid of de evaluatie van de brief.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14533
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo