Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJansen, Frank
dc.contributor.advisorJanssen, Daniel
dc.contributor.authorLustgraaf, H.M. van de
dc.date.accessioned2012-08-22T17:00:55Z
dc.date.available2012-08-22
dc.date.available2012-08-22T17:00:55Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14533
dc.description.abstractHeeft de emotie van een lezer, de hoeveelheid sterke argumenten en de structuurkenmerken van een zakelijke brief invloed op de overtuigingskracht en de evaluatie van de brief met slecht nieuws? Voor het verkrijgen van een antwoord op deze vraag is er een experiment uitgevoerd waarbij het aantal argumenten en de structuurkenmerken werden gemanipuleerd. Achteraf is de onafhankelijke variabele van emotie van de lezer gecreëerd op basis van vragen uit de enquête. De resultaten van dit onderzoek laten ons zien dat het aantal argumenten een positief effect heeft op de evaluatie van de brief, de ervaren vriendelijkheid en de overtuigingskracht bij vergelijking van 1 naar 2 of van 1 naar 3 argumenten. Structuurkenmerken en het humeur van de lezer blijken verder geen significant effect te hebben op de overtuigingskracht, de ervaren vriendelijkheid of de evaluatie van de brief.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent122291 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleGeëmotioneerde elaboratie
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsargumenten, aantal, kwaliteit, emotie, sterkte, structuurkenmerken, slecht nieuws, zakelijke brief
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record