View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Slecht nieuws? Liever per voicemail dan via e-mail. Experimenteel onderzoek naar het effect van de beleefdheidsstrategie ‘laat merken dat je boodschap met tegenzin brengt’ en de nieuwe media e-mail en voicemail op slechtnieuwscommunicatie

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie_Robbert_Groenbroek_3372693.pdf (1013.Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Groenbroek, R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie onderzoek ik de effecten van de beleefdheidsstrategie ‘laat merken dat je boodschap met tegenzin brengt’ en de communicatiemiddelen e-mail en voicemail op een slechtnieuwsbericht. Ik voerde een experiment uit waarin slechtnieuwsberichten via e-mail en voicemail werden gepresenteerd aan 160 proefpersonen die hun gedachtes en waardering van het bericht konden aangeven in een vragenlijst. De resultaten geven aan dat een gevulde pauze en uitspraken van onbeholpenheid geen effect hebben op de waardering van een slechtnieuwsbericht. Wel leidt een boodschap met een directe uitspraak van onbeholpenheid tot meer instemming met het bericht dan een boodschap met een gevulde pauze. Verder blijkt uit de resultaten dat er verschillen van effect zijn tussen e-mail en voicemail. Zenders van een voicemail worden als sociaal vaardiger beschouwd dan zenders van een e-mail. Daarnaast wordt door ontvangers het voicemailbericht hoger gewaardeerd dan het e-mailbericht. Er treedt ook een effect op van communicatiekanaal op de gedachtes van respondenten, want de boodschap in de e-mailcondities leidt tot een hoger gemiddelde totaal aantal positieve gedachtes, negatieve gedachtes en tekstgedachtes dan de boodschap in de voicemailcondities. Verder vond ik een interactie-effect van kanaal en strategie; respondenten van de e-mailconditie met een gevulde pauze hadden minder gedachtes over de zender dan de respondenten in de andere e-mailcondities. De respondenten in de voicemailconditie met een gevulde pauze hadden meer gedachtes over de zender dan de respondenten in de andere voicemailcondities. Ten slotte zijn er aanwijzingen dat de beleefdheidsstrategie ‘laat merken dat je de boodschap met tegenzin brengt’ door ontvangers wordt opgevat als een negatieve beleefdheidsstrategie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14477
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo