Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJanssen, F.
dc.contributor.advisorJong, N. de
dc.contributor.authorGroenbroek, R.
dc.date.accessioned2013-09-05T17:01:26Z
dc.date.available2013-09-05
dc.date.available2013-09-05T17:01:26Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14477
dc.description.abstractIn deze studie onderzoek ik de effecten van de beleefdheidsstrategie ‘laat merken dat je boodschap met tegenzin brengt’ en de communicatiemiddelen e-mail en voicemail op een slechtnieuwsbericht. Ik voerde een experiment uit waarin slechtnieuwsberichten via e-mail en voicemail werden gepresenteerd aan 160 proefpersonen die hun gedachtes en waardering van het bericht konden aangeven in een vragenlijst. De resultaten geven aan dat een gevulde pauze en uitspraken van onbeholpenheid geen effect hebben op de waardering van een slechtnieuwsbericht. Wel leidt een boodschap met een directe uitspraak van onbeholpenheid tot meer instemming met het bericht dan een boodschap met een gevulde pauze. Verder blijkt uit de resultaten dat er verschillen van effect zijn tussen e-mail en voicemail. Zenders van een voicemail worden als sociaal vaardiger beschouwd dan zenders van een e-mail. Daarnaast wordt door ontvangers het voicemailbericht hoger gewaardeerd dan het e-mailbericht. Er treedt ook een effect op van communicatiekanaal op de gedachtes van respondenten, want de boodschap in de e-mailcondities leidt tot een hoger gemiddelde totaal aantal positieve gedachtes, negatieve gedachtes en tekstgedachtes dan de boodschap in de voicemailcondities. Verder vond ik een interactie-effect van kanaal en strategie; respondenten van de e-mailconditie met een gevulde pauze hadden minder gedachtes over de zender dan de respondenten in de andere e-mailcondities. De respondenten in de voicemailconditie met een gevulde pauze hadden meer gedachtes over de zender dan de respondenten in de andere voicemailcondities. Ten slotte zijn er aanwijzingen dat de beleefdheidsstrategie ‘laat merken dat je de boodschap met tegenzin brengt’ door ontvangers wordt opgevat als een negatieve beleefdheidsstrategie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1038125 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSlecht nieuws? Liever per voicemail dan via e-mail. Experimenteel onderzoek naar het effect van de beleefdheidsstrategie ‘laat merken dat je boodschap met tegenzin brengt’ en de nieuwe media e-mail en voicemail op slechtnieuwscommunicatie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSlechtnieuwsbericht, e-mail, voicemail, nieuwe media, gevulde pauze, uhm, beleefdheidsstrategie, onbeholpenheid, tekstwaardering, thought listing
dc.subject.courseuuCommunicatiestudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record