View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        'Practice what you preach': Een kwalitatief onderzoek naar de aandacht voor zingeving binnen adviesbureaus voor organisatie- en verandervraagstukken

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie-met-bijlages.zip (10.99Mb)
        Publication date
        2013
        Author
        Gierveld, C.A.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Zingeving is voor veel mensen belangrijk vandaag de dag, ook in het werk (Klamer, 2010; Nandram & Borden, 2010; Van den Brink, 2012). Mensen willen werken bij bedrijven die ergens in geloven, waar aandacht is voor hun mens-zijn en persoonlijke zingeving. Een interessante rol is daarbij weggelegd voor ‘raadgevers’ in de werkomgeving, zoals adviseurs voor organisatie- en verandervraagstukken. Zij functioneren niet alleen als organisatiedeskundigen, maar ook als richtingaanwijzers en zingevers in deze tijd. In deze masterscriptie wordt verslag gedaan van een kwalitatief onderzoek naar de actuele aandacht voor zingeving binnen twee Utrechtse adviesbureaus voor organisatie- en verandervraagstukken: &samhoud en Kessels & Smit, The Learning Company, en de kenmerken die daarin naar voren komen. Hiervoor zijn adviseurs geïnterviewd en is datatriangulatie toegepast. De centrale onderzoeksvraag luidt: Op welke manier geven adviesbureaus voor organisatie- en verandervraagstukken expliciete aandacht aan existentiële zingeving en hoe wordt dit waargenomen, beleefd en/of gecreëerd door adviseurs van dergelijke adviesbureaus? Zingeving wordt daarbij geconceptualiseerd in navolging van Hans Alma & Adri Smaling (2010) en wordt tevens besproken binnen de maatschappelijke en religieuze ontwikkelingen en de context van werk vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14353
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo