Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBakker, Prof. Dr. C.
dc.contributor.authorGierveld, C.A.M.
dc.date.accessioned2013-08-30T17:00:57Z
dc.date.available2013-08-30
dc.date.available2013-08-30T17:00:57Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14353
dc.description.abstractZingeving is voor veel mensen belangrijk vandaag de dag, ook in het werk (Klamer, 2010; Nandram & Borden, 2010; Van den Brink, 2012). Mensen willen werken bij bedrijven die ergens in geloven, waar aandacht is voor hun mens-zijn en persoonlijke zingeving. Een interessante rol is daarbij weggelegd voor ‘raadgevers’ in de werkomgeving, zoals adviseurs voor organisatie- en verandervraagstukken. Zij functioneren niet alleen als organisatiedeskundigen, maar ook als richtingaanwijzers en zingevers in deze tijd. In deze masterscriptie wordt verslag gedaan van een kwalitatief onderzoek naar de actuele aandacht voor zingeving binnen twee Utrechtse adviesbureaus voor organisatie- en verandervraagstukken: &samhoud en Kessels & Smit, The Learning Company, en de kenmerken die daarin naar voren komen. Hiervoor zijn adviseurs geïnterviewd en is datatriangulatie toegepast. De centrale onderzoeksvraag luidt: Op welke manier geven adviesbureaus voor organisatie- en verandervraagstukken expliciete aandacht aan existentiële zingeving en hoe wordt dit waargenomen, beleefd en/of gecreëerd door adviseurs van dergelijke adviesbureaus? Zingeving wordt daarbij geconceptualiseerd in navolging van Hans Alma & Adri Smaling (2010) en wordt tevens besproken binnen de maatschappelijke en religieuze ontwikkelingen en de context van werk vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent11577498 bytes
dc.format.mimetypeapplication/octet-stream
dc.language.isonl
dc.title'Practice what you preach': Een kwalitatief onderzoek naar de aandacht voor zingeving binnen adviesbureaus voor organisatie- en verandervraagstukken
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordszingeving, adviesbureaus, advieswerk, organisatieverandering, religieuze ontwikkelingen, spiritualiteit, businessspiritualiteit
dc.subject.courseuuReligies in hedendaagse samenlevingen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record