View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Professionals op weg naar het versterken van kinderparticipatie, eigen verantwoordelijkheid en conflictoplossing

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Kraassenberg, AB-3450058.pdf (125.8Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Kraassenberg, A.B.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het programma De Vreedzame Wijk beoogt bij kinderen participatie, eigen verantwoordelijkheid en conflictoplossing. Om dit te bereiken wordt onder andere een training aangeboden voor kinder –en jongerenwerkers die werken in kinderactiviteiten. Er is onderzoek gedaan naar de houding van de kinder –en jongerenwerkers over deze drie centrale thema’s, de houding van hun collega’s over de drie centrale thema’s en in hoeverre de kinder –en jongerenwerkers mogelijkheden zien om de thema’s van het programma zelf toe te passen. In het voorjaar van 2012 zijn zeventien interviews afgenomen in Utrecht en Amsterdam en deze zijn aangevuld met observaties. Uit de resultaten blijkt dat professionals voor de training al een positieve houding hadden over de uitgangspunten van de methodiek. De training bevestigde deze houding en zorgde er ook voor dat professionals dit van hun collega’s wisten. Verschillen tussen kinderen en gebrek aan tijd zorgde ervoor dat de professionals het lastig vonden kinderparticipatie, eigen verantwoordelijkheid en conflictoplossing zelf toe te passen. De training droeg hier voor veel professionals ook niet aan bij. Intervisie en leren van ervaren collega’s daarentegen wel. Professionals zouden meer kunnen profiteren van de training als er tijdens bijeenkomsten meer gerichte feedback wordt gegeven.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14345
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo