View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Vrijwilligers werven op waarden. Een onderzoek naar de invloed van waardepatronen in wervingsteksten van taalvrijwilligersorganisaties op de waardering door potentiële nieuwe vrijwilligers

        Thumbnail
        View/Open
        Jeurens - 6217176 - Scriptie Communicatie- en Informatiewetenschappen.pdf (1.034Mb)
        Publication date
        2020
        Author
        Jeurens, D.J.P.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De Taalvrijwilligersorganisatie Het Begint met Taal (HBmT) wil meer vrijwilligers werven voor hun organisatie. Daartoe is in 2019 een pilotonderzoek gestart waarin naar voren is gekomen dat potentiële vrijwilligers met een pragmatisch waardepatroon effectiever worden aangesproken door wervingsteksten van taalvrijwilligersorganisaties zoals HBmT wanneer deze teksten zijn geframed op een pragmatisch waardepatroon. Het huidige onderzoek heeft getracht dit resultaat te versterken door het pilotonderzoek te herhalen en uit te breiden door ook een groep burgers met een plichtsgetrouw waardepatroon bij het onderzoek te betrekken. Tevens is er een middengroep toegevoegd met een waardepatroon tussen pragmatisch en plichtsgetrouw om te kijken welke teksten zij waarderen. Door de toevoeging van deze groepen is de mogelijkheid gecreëerd om niet alleen te kijken naar waarden die elke groep afzonderlijk waardeert, maar ook naar waarden die door alle drie de groepen worden gewaardeerd. Door middel van de Portrait Values Questionnaire zijn de respondenten ingedeeld in de drie groepen: pragmatici, plichtsgetrouwen en de middengroep. Middels een enquete is gekeken hoe burgers uit de verschillende groepen reageren op narratieven die geframed zijn op plichtsgetrouwe- en pragmatische waarden. Ook is onderzocht in hoeverre zij verschillende op waarden gebaseerde tekstfragmenten waarderen. Uit de analyse van de data komt naar voren dat pragmatische en plichtsgetrouwe burgers de voorkeur geven aan een narratief dat is geframed op hun eigen waardepatroon, maar dat een significant verschil uitblijft. Verder blijken er drie tekstfragmenten te zijn die op plichtsgetrouwe- of pragmatische waarden aansluiten, maar die wel door alle drie de groepen worden gewaardeerd. Hieruit kan worden geconcludeerd dat het gebruik van deze drie tekstelementen in een wervingstekst de mogelijkheid biedt om een zo groot mogelijke groep potentiële vrijwilligers aan te spreken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1431
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo