dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Hoven, P. van den | |
dc.contributor.author | Jeurens, D.J.P. | |
dc.date.accessioned | 2021-09-03T18:00:14Z | |
dc.date.available | 2021-09-03T18:00:14Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1431 | |
dc.description.abstract | De Taalvrijwilligersorganisatie Het Begint met Taal (HBmT) wil meer vrijwilligers
werven voor hun organisatie. Daartoe is in 2019 een pilotonderzoek gestart waarin
naar voren is gekomen dat potentiële vrijwilligers met een pragmatisch
waardepatroon effectiever worden aangesproken door wervingsteksten van
taalvrijwilligersorganisaties zoals HBmT wanneer deze teksten zijn geframed op
een pragmatisch waardepatroon.
Het huidige onderzoek heeft getracht dit resultaat te versterken door het
pilotonderzoek te herhalen en uit te breiden door ook een groep burgers met een
plichtsgetrouw waardepatroon bij het onderzoek te betrekken. Tevens is er een
middengroep toegevoegd met een waardepatroon tussen pragmatisch en
plichtsgetrouw om te kijken welke teksten zij waarderen. Door de toevoeging van
deze groepen is de mogelijkheid gecreëerd om niet alleen te kijken naar waarden
die elke groep afzonderlijk waardeert, maar ook naar waarden die door alle drie de
groepen worden gewaardeerd.
Door middel van de Portrait Values Questionnaire zijn de respondenten
ingedeeld in de drie groepen: pragmatici, plichtsgetrouwen en de middengroep.
Middels een enquete is gekeken hoe burgers uit de verschillende groepen reageren
op narratieven die geframed zijn op plichtsgetrouwe- en pragmatische waarden.
Ook is onderzocht in hoeverre zij verschillende op waarden gebaseerde
tekstfragmenten waarderen.
Uit de analyse van de data komt naar voren dat pragmatische en
plichtsgetrouwe burgers de voorkeur geven aan een narratief dat is geframed op
hun eigen waardepatroon, maar dat een significant verschil uitblijft. Verder blijken
er drie tekstfragmenten te zijn die op plichtsgetrouwe- of pragmatische waarden
aansluiten, maar die wel door alle drie de groepen worden gewaardeerd.
Hieruit kan worden geconcludeerd dat het gebruik van deze drie
tekstelementen in een wervingstekst de mogelijkheid biedt om een zo groot
mogelijke groep potentiële vrijwilligers aan te spreken. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1084306 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Vrijwilligers werven op waarden. Een onderzoek naar de invloed van waardepatronen in wervingsteksten van taalvrijwilligersorganisaties op de waardering door potentiële nieuwe vrijwilligers | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.courseuu | Communicatie- en informatiewetenschappen | |