View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Leeropbrengsten van Coschappen in het Buitenland: Het onderwijskundig rendement van verplichte, reguliere coassistentschappen in het buitenland op de domeinen medische kennis, klinische vaardigheden, communicatie en professioneel gedrag in relatie tot leeromgeving en copingstrategieën

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Haaster, SM van-3328503 en Suijker, ME-3684024 en Verbeek, HR-8724342 .pdf (177.9Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Haaster, S.M. van
        Suijker, M.E.
        Verbeek, H.R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Internationalisering van het medisch onderwijs staat sterk in de belangstelling en komt vooral tot uiting in uitgaande studentenmobiliteit. Grote aantallen studenten van de Nederlandse geneeskunde opleidingen gaan naar het buitenland voor een stage. Een buitenlandse stage brengt studenten veel bijzondere ervaringen, maar er zijn toenemend zorgen over het onderwijskundig rendement. Dit onderzoek richt zich op de vraag of de leeropbrengsten van verplichte, reguliere coschappen, die worden gelopen in Nederland en het in buitenland van elkaar verschillen en of mogelijke verschillen verklaard kunnen worden door leeromgeving en individuele coping strategieën. Honderdnegentien studenten geneeskunde van het UMC Utrecht hebben een online vragenlijst ingevuld over hun ervaringen tijdens een buitenlands coschap (de onderzoeksgroep) of hun meest recente coschap in Nederland (de controlegroep). De antwoorden zijn kwantitatief geanalyseerd met een t-test voor twee onafhankelijke steekproeven en een multiple regressieanalyse. De resultaten laten zien dat de leeropbrengsten van verplichte, reguliere coschappen die in Nederland worden gelopen significant beter is dan de leeropbrengsten van buitenlandse stages, met name als het gaat om communicatie en verslaglegging. Dit verschil kan alleen worden verklaard door de kwaliteit van de leeromgeving.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14289
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo