Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLubbers, M.
dc.contributor.advisorPrins, F.
dc.contributor.authorHaaster, S.M. van
dc.contributor.authorSuijker, M.E.
dc.contributor.authorVerbeek, H.R.
dc.date.accessioned2012-08-21T17:00:55Z
dc.date.available2012-08-21
dc.date.available2012-08-21T17:00:55Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14289
dc.description.abstractInternationalisering van het medisch onderwijs staat sterk in de belangstelling en komt vooral tot uiting in uitgaande studentenmobiliteit. Grote aantallen studenten van de Nederlandse geneeskunde opleidingen gaan naar het buitenland voor een stage. Een buitenlandse stage brengt studenten veel bijzondere ervaringen, maar er zijn toenemend zorgen over het onderwijskundig rendement. Dit onderzoek richt zich op de vraag of de leeropbrengsten van verplichte, reguliere coschappen, die worden gelopen in Nederland en het in buitenland van elkaar verschillen en of mogelijke verschillen verklaard kunnen worden door leeromgeving en individuele coping strategieën. Honderdnegentien studenten geneeskunde van het UMC Utrecht hebben een online vragenlijst ingevuld over hun ervaringen tijdens een buitenlands coschap (de onderzoeksgroep) of hun meest recente coschap in Nederland (de controlegroep). De antwoorden zijn kwantitatief geanalyseerd met een t-test voor twee onafhankelijke steekproeven en een multiple regressieanalyse. De resultaten laten zien dat de leeropbrengsten van verplichte, reguliere coschappen die in Nederland worden gelopen significant beter is dan de leeropbrengsten van buitenlandse stages, met name als het gaat om communicatie en verslaglegging. Dit verschil kan alleen worden verklaard door de kwaliteit van de leeromgeving.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent182195 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Leeropbrengsten van Coschappen in het Buitenland: Het onderwijskundig rendement van verplichte, reguliere coassistentschappen in het buitenland op de domeinen medische kennis, klinische vaardigheden, communicatie en professioneel gedrag in relatie tot leeromgeving en copingstrategieën
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsInternationalisering
dc.subject.keywordsonderwijskunde
dc.subject.keywordsleeropbrengst
dc.subject.keywordsleeromgeving
dc.subject.keywordscopingstrategie
dc.subject.keywordscoschap
dc.subject.keywordsbuitenland
dc.subject.keywordsgeneeskunde opleiding
dc.subject.courseuuOnderwijskunde


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record