View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Wiskunde tijdens de economieles; differentiatie op het gebied van wiskunde bij het vak economie

        Thumbnail
        View/Open
        Artikel definitief.pdf (938.2Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Boer, S. de
        Pater, E. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Door economiedocenten en economische vervolgopleidingen wordt aangegeven dat wiskundige vaardigheden van leerlingen bij het vak economie veel verschillen. Met behulp van interne differentiatie kan worden ingespeeld op deze verschillen. Daarom is in dit onderzoek gekeken naar de rol van differentiatie op het gebied van wiskunde bij het vak economie op het vwo. Semigestructureerde interviews met docenten en leerlingen laten zien dat deze rol klein is. Docenten verklaren dat er verschillen zijn tussen leerlingen met wiskunde A en leerlingen met wiskunde B, maar geven ook aan dat de rol van wiskunde binnen het vak economie maar zeer beperkt is. Daarom ligt de focus van docenten op convergente differentiatie. Leerlingen bevestigen de uitspraken van docenten. Belangrijke discussiepunten van dit onderzoek zijn de selectie van docenten en leerlingen, de gebruikte onderzoeksmethode, de objectiviteit van de onderzoekers en de aansluiting van de gevonden resultaten op literatuur. Deze laatste discussiepunten hebben betrekking op de aansluiting van het voortgezet onderwijs op het wetenschappelijk onderwijs en de verschuiving van de focus van scholen van de zwakke leerlingen naar de sterke leerlingen. Vervolgonderzoek naar de aansluiting van voortgezet onderwijs op wetenschappelijk onderwijs en de invloed van de rekentoets op resultaten bij economie zou gewenst zijn.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14144
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo