dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Waveren Hogervorst, C. van | |
dc.contributor.author | Boer, S. de | |
dc.contributor.author | Pater, E. de | |
dc.date.accessioned | 2013-08-21T17:01:24Z | |
dc.date.available | 2013-08-21 | |
dc.date.available | 2013-08-21T17:01:24Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14144 | |
dc.description.abstract | Door economiedocenten en economische vervolgopleidingen wordt aangegeven dat wiskundige
vaardigheden van leerlingen bij het vak economie veel verschillen. Met behulp van interne
differentiatie kan worden ingespeeld op deze verschillen. Daarom is in dit onderzoek gekeken naar
de rol van differentiatie op het gebied van wiskunde bij het vak economie op het vwo.
Semigestructureerde interviews met docenten en leerlingen laten zien dat deze rol klein is. Docenten
verklaren dat er verschillen zijn tussen leerlingen met wiskunde A en leerlingen met wiskunde B,
maar geven ook aan dat de rol van wiskunde binnen het vak economie maar zeer beperkt is. Daarom
ligt de focus van docenten op convergente differentiatie. Leerlingen bevestigen de uitspraken van
docenten. Belangrijke discussiepunten van dit onderzoek zijn de selectie van docenten en leerlingen,
de gebruikte onderzoeksmethode, de objectiviteit van de onderzoekers en de aansluiting van de
gevonden resultaten op literatuur. Deze laatste discussiepunten hebben betrekking op de aansluiting
van het voortgezet onderwijs op het wetenschappelijk onderwijs en de verschuiving van de focus van
scholen van de zwakke leerlingen naar de sterke leerlingen. Vervolgonderzoek naar de aansluiting
van voortgezet onderwijs op wetenschappelijk onderwijs en de invloed van de rekentoets op
resultaten bij economie zou gewenst zijn. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 960797 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Wiskunde tijdens de economieles; differentiatie op het gebied van wiskunde bij het vak economie | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | wiskunde, wiskundige vaardigheden, economie, differentiatie, voortgezet onderwijs, vwo | |
dc.subject.courseuu | Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Algemene Economie | |