View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De rol van ouders in het stopproces van jeugdige veelpleger

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Verhulst, JF-3168131 en Volkert, L-3242331.pdf (216.8Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Volkert, L.
        Verhulst, J.F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond Onderzoek toont aan dat jeugdige veelplegers (JVP’s) vaak afkomstig zijn uit problematische gezinnen. Onderzoeksvragen In dit onderzoek wordt allereerst gekeken of stoppers afkomstig zijn uit de minst problematische gezinnen. Daarnaast wordt onderzocht of ouders door het aanpassen van negatieve opvoedingsfactoren, of op een andere manier een rol kunnen spelen in het stopproces. Tot slot wordt onderzocht of de combinatie van motivatie en steun vanuit de omgeving vereist is. Methode 18 in 2008 geregistreerde veelplegers zijn geïnterviewd waarna raadsrapporten zijn opgevraagd. Op basis van de justitiële documentatie is vastgesteld welke jongeren gestopt zijn. Met behulp van kwalitatieve coderingsstrategieën is de informatie geanalyseerd, waarna relevante thema’s zijn gebruikt ter beantwoording van de onderzoeksvragen. Resultaten Er bleek geen duidelijk verschil te bestaan wat betreft de problemen in de thuissituatie. Ouders bleken een (ondersteunde) rol te kunnen spelen in het stopproces, maar waren zelden directe aanleiding tot het stoppen. De combinatie van motivatie en sociale steun lijkt noodzakelijk om een poging tot stoppen te doen slagen. Conclusie De geïnterviewde stoppers en niet-stoppers kwamen uit vergelijkbare (problematische) gezinssituaties. Toch bleken ouders uit deze gezinssituaties een positieve rol te kunnen spelen in het stopproces van hun zoon. Echter blijkt de keuze van de jongeren om te stoppen met crimineel gedrag het belangrijkste aspect in het stopproces te zijn, waarbij het netwerk dient als ondersteuning. Implicaties en richting voor volgend onderzoek worden besproken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14104
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo