View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van intergenerationele kennis transfer op de retenteie van startende leerkrachten

        Thumbnail
        View/Open
        Submission Master's Thesis_5714451_attempt_2021-06-06-22-04-18_Thesis de Koster 5714451.pdf (455.8Kb)
        Publication date
        2021
        Author
        Koster, I.F. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In het huidige onderzoek wordt onderzocht in hoeverre intergenerationele kennis transfer (IKT) een bijdrage levert aan de retentie van startende leerkrachten in het basisonderwijs. Dit onderzoek biedt een kans voor basisscholen om startende medewerkers binnen het onderwijs te behouden. Om dit te onderzoeken is er gebruik gemaakt van een vergelijkende case study waarbij dertien startende leerkrachten zijn geinterviewd middels semi-gestructureerde interviews. De bevindingen geven aan dat er sprake is van IKT tussen startende en uittredende medewerkers, maar dat dit minimaal is. De voornaamste beweegredenen om advies te vragen aan een uittredende medewerker is de hoge mate van kennis en ervaring. Echter wordt deze kennis en ervaring ook bij andere medewerkers gevonden. Functionaliteit en tijd lijken dan doorslaggevend. Daarnaast is er onvoldoende bewijs gevonden dat IKT bijdraagt aan de retentie van de startende leerkrachten. Wel biedt dit onderzoek denkrichtingen voor andere mogelijke interventies voor het behoud van startende leerkrachten in het basisonderwijs.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1407
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo