Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorM.W.C. Vereijken, R.E. Hagemeijer
dc.contributor.authorKoster, I.F. de
dc.date.accessioned2021-09-09T18:00:33Z
dc.date.available2021-09-09T18:00:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1407
dc.description.abstractIn het huidige onderzoek wordt onderzocht in hoeverre intergenerationele kennis transfer (IKT) een bijdrage levert aan de retentie van startende leerkrachten in het basisonderwijs. Dit onderzoek biedt een kans voor basisscholen om startende medewerkers binnen het onderwijs te behouden. Om dit te onderzoeken is er gebruik gemaakt van een vergelijkende case study waarbij dertien startende leerkrachten zijn geinterviewd middels semi-gestructureerde interviews. De bevindingen geven aan dat er sprake is van IKT tussen startende en uittredende medewerkers, maar dat dit minimaal is. De voornaamste beweegredenen om advies te vragen aan een uittredende medewerker is de hoge mate van kennis en ervaring. Echter wordt deze kennis en ervaring ook bij andere medewerkers gevonden. Functionaliteit en tijd lijken dan doorslaggevend. Daarnaast is er onvoldoende bewijs gevonden dat IKT bijdraagt aan de retentie van de startende leerkrachten. Wel biedt dit onderzoek denkrichtingen voor andere mogelijke interventies voor het behoud van startende leerkrachten in het basisonderwijs.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent466744
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van intergenerationele kennis transfer op de retenteie van startende leerkrachten
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsRetentie; starters; uittreders, intergenerationele; kennis; transfer
dc.subject.courseuuEducational Sciences


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record