De invloed van creatieve schrijfopdrachten op de literaire leesvaardigheid van leerlingen
Summary
In deze masterthesis wordt bekeken in hoeverre creatieve schrijfopdrachten de literaire leesvaardigheid van leerlingen verbeteren. Er wordt een beschrijving gegeven van de literatuur en het onderzoek dat met betrekking tot dit onderwerp is verschenen en er is een inventarisatie gemaakt van het gebruik van creatieve schrijfopdrachten in het huidige literatuuronderwijs in Nederland. Creatieve schrijfopdrachten zouden zorgen voor een meer betrokken, verdiepende en gedetailleerde manier van lezen, de waardering vergroten en waardevolle inzichten geven bij het interpreteren van teksten. Of creatief schrijven daadwerkelijk de leesvaardigheid verbetert, is gemeten aan de hand van een klein experiment waarbij leerlingen voorafgaand aan het lezen van een sonnet eerst zelf sonnetten schreven. Het meten van de literaire leesvaardigheid bleek echter een zeer moeilijke opgave. Het gebruikte meetinstrument bleek onbetrouwbaar te zijn en aan de resultaten kunnen dan ook geen conclusies worden verbonden die een antwoord op de onderzoeksvraag kunnen bieden.