Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorStronks, Els
dc.contributor.advisorBergh, Huub van den
dc.contributor.authorKloosterman, J.
dc.date.accessioned2013-08-14T17:01:33Z
dc.date.available2013-08-14
dc.date.available2013-08-14T17:01:33Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14027
dc.description.abstractIn deze masterthesis wordt bekeken in hoeverre creatieve schrijfopdrachten de literaire leesvaardigheid van leerlingen verbeteren. Er wordt een beschrijving gegeven van de literatuur en het onderzoek dat met betrekking tot dit onderwerp is verschenen en er is een inventarisatie gemaakt van het gebruik van creatieve schrijfopdrachten in het huidige literatuuronderwijs in Nederland. Creatieve schrijfopdrachten zouden zorgen voor een meer betrokken, verdiepende en gedetailleerde manier van lezen, de waardering vergroten en waardevolle inzichten geven bij het interpreteren van teksten. Of creatief schrijven daadwerkelijk de leesvaardigheid verbetert, is gemeten aan de hand van een klein experiment waarbij leerlingen voorafgaand aan het lezen van een sonnet eerst zelf sonnetten schreven. Het meten van de literaire leesvaardigheid bleek echter een zeer moeilijke opgave. Het gebruikte meetinstrument bleek onbetrouwbaar te zijn en aan de resultaten kunnen dan ook geen conclusies worden verbonden die een antwoord op de onderzoeksvraag kunnen bieden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent146520 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van creatieve schrijfopdrachten op de literaire leesvaardigheid van leerlingen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLiterair lezen, creatief schrijven, onderwijs, sonnetten, middelbare scholieren
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record