View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Schrijfvaardigheid op de basisschool Een onderzoek naar de relatie tussen kennis over het schrijfproces en tekstkwaliteit op de basisschool.

        Thumbnail
        View/Open
        Laatste versie Romy Pistorius scriptie.doc (782Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Pistorius, R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Centraal in dit onderzoek staan de vragen in hoeverre een relatie bestaat tussen kennis over het schrijfproces en kwaliteit van het schrijfproduct in groep 7 en in hoeverre de kennis over tekstkenmerken toeneemt tussen groep 6, 7 en 8. Aanleiding tot dit onderzoek is dat het schrijfonderwijs op de basisscholen in Nederland te weinig aandacht krijgt. Ook is er tussen groep 6 en groep 8 nauwelijks sprake van vooruitgang in de schrijfvaardigheid. Leerlingen uit groep 6, 7 en 8 op verschillende basisscholen maakten een schrijfopdracht. Uit analyse van deze opdracht is gebleken dat de kennis over verschillende tekstkenmerken bij deze klassen nauwelijks toeneemt en in sommige gevallen steeds afneemt. Uit de analyse van groep 7 is gebleken dat de leerlingen die meer kennis hebben over het schrijfproces, betere brieven schrijven dan de leerlingen die deze kennis niet hebben. Een procesgerichte didactiek sluit goed aan bij deze uitkomsten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13987
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo