Schrijfvaardigheid op de basisschool Een onderzoek naar de relatie tussen kennis over het schrijfproces en tekstkwaliteit op de basisschool.
Summary
Centraal in dit onderzoek staan de vragen in hoeverre een relatie bestaat tussen kennis over het schrijfproces en kwaliteit van het schrijfproduct in groep 7 en in hoeverre de kennis over tekstkenmerken toeneemt tussen groep 6, 7 en 8. Aanleiding tot dit onderzoek is dat het schrijfonderwijs op de basisscholen in Nederland te weinig aandacht krijgt. Ook is er tussen groep 6 en groep 8 nauwelijks sprake van vooruitgang in de schrijfvaardigheid. Leerlingen uit groep 6, 7 en 8 op verschillende basisscholen maakten een schrijfopdracht. Uit analyse van deze opdracht is gebleken dat de kennis over verschillende tekstkenmerken bij deze klassen nauwelijks toeneemt en in sommige gevallen steeds afneemt. Uit de analyse van groep 7 is gebleken dat de leerlingen die meer kennis hebben over het schrijfproces, betere brieven schrijven dan de leerlingen die deze kennis niet hebben. Een procesgerichte didactiek sluit goed aan bij deze uitkomsten.