Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan den Bergh, H.
dc.contributor.authorPistorius, R.
dc.date.accessioned2013-08-13T17:01:38Z
dc.date.available2013-08-13
dc.date.available2013-08-13T17:01:38Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13987
dc.description.abstractCentraal in dit onderzoek staan de vragen in hoeverre een relatie bestaat tussen kennis over het schrijfproces en kwaliteit van het schrijfproduct in groep 7 en in hoeverre de kennis over tekstkenmerken toeneemt tussen groep 6, 7 en 8. Aanleiding tot dit onderzoek is dat het schrijfonderwijs op de basisscholen in Nederland te weinig aandacht krijgt. Ook is er tussen groep 6 en groep 8 nauwelijks sprake van vooruitgang in de schrijfvaardigheid. Leerlingen uit groep 6, 7 en 8 op verschillende basisscholen maakten een schrijfopdracht. Uit analyse van deze opdracht is gebleken dat de kennis over verschillende tekstkenmerken bij deze klassen nauwelijks toeneemt en in sommige gevallen steeds afneemt. Uit de analyse van groep 7 is gebleken dat de leerlingen die meer kennis hebben over het schrijfproces, betere brieven schrijven dan de leerlingen die deze kennis niet hebben. Een procesgerichte didactiek sluit goed aan bij deze uitkomsten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent800768 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleSchrijfvaardigheid op de basisschool Een onderzoek naar de relatie tussen kennis over het schrijfproces en tekstkwaliteit op de basisschool.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsschrijfproces, schrijfproduct, relatie, kennis, kwaliteit, basisschool
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record