View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het effect van een interventie gericht op voorbereidende rekenvaardigheden voor kinderen met een zwak werkgeheugen of een lage intelligentie.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Meulen, JK van der-3370070.pdf (335.4Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Meulen, J.K. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De methode ‘Op Weg Naar Rekenen’ (Van Luit & Toll, 2013) heeft als doel de voorbereidende rekenvaardigheden van kleuters zodanig op peil te brengen, dat ze in groep drie zonder rekenachterstand met het formele rekenonderwijs kunnen starten. Een groep kinderen die daarbij speciale interesse heeft, is de groep kinderen die naast een rekenachterstand, ook een zwak werkgeheugen of een lage intelligentie hebben. In dit onderzoek wordt het effect van de interventie op deze specifieke groepen kinderen onderzocht. Uit een steekproef van 933 kinderen, werden de kinderen met benedengemiddelde rekenvaardigheden en benedengemiddelde scores op werkgeheugen of intelligentie geselecteerd en in zes groepen verdeeld: drie interventiegroepen met een zwak werkgeheugen, een lage intelligentie of beide, en drie controlegroepen met een zwak werkgeheugen, een lage intelligentie of beide. Alle groepen zijn voor een periode van twee jaar gevolgd waarbij op vijf momenten metingen zijn verricht. De groepen zijn met elkaar vergeleken op rekenvaardigheid. De interventie blijkt zeer effectief voor zowel de groep kinderen met een zwak werkgeheugen, als de groep kinderen met een lage intelligentie als voor de groep kinderen met een zwak werkgeheugen én een lage intelligentie. Het effect is een half jaar na afloop van de interventie nog steeds significant. Deze bevindingen worden besproken en er wordt ingegaan op zwakke punten en mogelijke implicaties van dit onderzoek.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13952
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo