Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLuit, H. van
dc.contributor.advisorToll, S.
dc.contributor.authorMeulen, J.K. van der
dc.date.accessioned2013-08-12T17:02:00Z
dc.date.available2013-08-12
dc.date.available2013-08-12T17:02:00Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13952
dc.description.abstractDe methode ‘Op Weg Naar Rekenen’ (Van Luit & Toll, 2013) heeft als doel de voorbereidende rekenvaardigheden van kleuters zodanig op peil te brengen, dat ze in groep drie zonder rekenachterstand met het formele rekenonderwijs kunnen starten. Een groep kinderen die daarbij speciale interesse heeft, is de groep kinderen die naast een rekenachterstand, ook een zwak werkgeheugen of een lage intelligentie hebben. In dit onderzoek wordt het effect van de interventie op deze specifieke groepen kinderen onderzocht. Uit een steekproef van 933 kinderen, werden de kinderen met benedengemiddelde rekenvaardigheden en benedengemiddelde scores op werkgeheugen of intelligentie geselecteerd en in zes groepen verdeeld: drie interventiegroepen met een zwak werkgeheugen, een lage intelligentie of beide, en drie controlegroepen met een zwak werkgeheugen, een lage intelligentie of beide. Alle groepen zijn voor een periode van twee jaar gevolgd waarbij op vijf momenten metingen zijn verricht. De groepen zijn met elkaar vergeleken op rekenvaardigheid. De interventie blijkt zeer effectief voor zowel de groep kinderen met een zwak werkgeheugen, als de groep kinderen met een lage intelligentie als voor de groep kinderen met een zwak werkgeheugen én een lage intelligentie. Het effect is een half jaar na afloop van de interventie nog steeds significant. Deze bevindingen worden besproken en er wordt ingegaan op zwakke punten en mogelijke implicaties van dit onderzoek.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent343538 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet effect van een interventie gericht op voorbereidende rekenvaardigheden voor kinderen met een zwak werkgeheugen of een lage intelligentie.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVoorbereidende rekenvaardigheden, rekenen, kleuters, werkgeheugen, intelligentie, interventie.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record