View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De rol van sociale informatie verwerking en zelfbeleving bij kinderen van negen tot twaalf jaar met verhoogd externaliserend probleemgedrag

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis MedinavanMarle, NJ-3882098 en Sakoetoe, MW-3215865.pdf (647.1Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Medina van Marle, N.J.
        Sakoetoe, M.W.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: het hoofddoel van dit cross-sectioneel onderzoek is om de rol van sociale informatie verwerking (SIV) en zelfbeleving, bij reactief en proactief agressief gedrag te onderzoeken. Dit onderzoek is uitgevoerd om aanknopingspunten te genereren voor de behandeling van agressief gedrag. Methode: 263 kinderen tussen de leeftijd van negen en twaalf jaar met minstens externaliserend gedrag van subklinisch niveau (T-score > 60), gemeten met de Teacher Report Form (TRF), zijn geselecteerd van diverse basisscholen in Nederland. Informatie over het agressief gedrag van de kinderen is verzameld bij zowel de leraar als bij de kinderen. Over de SIV en zelfbeleving van de kinderen hebben de kinderen zelf de informatie verschaft. Resultaten: uit de multipele regressie analyses blijkt dat SIV een significante deel van de variantie reactieve en proactieve agressie verklaart indien gerapporteerd door kinderen. Wanneer reactieve en proactieve agressie door de leerkracht gerapporteerd wordt, speelt SIV geen significante rol. De resultaten tonen ook aan dat een significant gedeelte van de variantie reactieve en proactieve agressie verklaart wordt door zelfbeleving indien gerapporteerd door kinderen. Zelfbeleving zoals gerapporteerd door leerkrachten, verklaart geen significant deel van de variantie reactieve agressie, maar verklaart wel een significant deel van proactieve agressie. Conclusie: SIV en zelfbeleving spelen een significante rol bij beide vormen van agressie indien gerapporteerd door de kinderen. Echter zijn de resultaten voor SIV en zelfbeleving gerapporteerd door kinderen en leerkrachten niet eenduidig. Hierdoor moeten deze resultaten voorzichtig geïnterpreteerd worden en wordt verder onderzoek aanbevolen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13860
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo