Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorStoltz, S.
dc.contributor.advisorGiessen, D. van der
dc.contributor.authorMedina van Marle, N.J.
dc.contributor.authorSakoetoe, M.W.
dc.date.accessioned2013-08-09T17:01:27Z
dc.date.available2013-08-09
dc.date.available2013-08-09T17:01:27Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13860
dc.description.abstractDoel: het hoofddoel van dit cross-sectioneel onderzoek is om de rol van sociale informatie verwerking (SIV) en zelfbeleving, bij reactief en proactief agressief gedrag te onderzoeken. Dit onderzoek is uitgevoerd om aanknopingspunten te genereren voor de behandeling van agressief gedrag. Methode: 263 kinderen tussen de leeftijd van negen en twaalf jaar met minstens externaliserend gedrag van subklinisch niveau (T-score > 60), gemeten met de Teacher Report Form (TRF), zijn geselecteerd van diverse basisscholen in Nederland. Informatie over het agressief gedrag van de kinderen is verzameld bij zowel de leraar als bij de kinderen. Over de SIV en zelfbeleving van de kinderen hebben de kinderen zelf de informatie verschaft. Resultaten: uit de multipele regressie analyses blijkt dat SIV een significante deel van de variantie reactieve en proactieve agressie verklaart indien gerapporteerd door kinderen. Wanneer reactieve en proactieve agressie door de leerkracht gerapporteerd wordt, speelt SIV geen significante rol. De resultaten tonen ook aan dat een significant gedeelte van de variantie reactieve en proactieve agressie verklaart wordt door zelfbeleving indien gerapporteerd door kinderen. Zelfbeleving zoals gerapporteerd door leerkrachten, verklaart geen significant deel van de variantie reactieve agressie, maar verklaart wel een significant deel van proactieve agressie. Conclusie: SIV en zelfbeleving spelen een significante rol bij beide vormen van agressie indien gerapporteerd door de kinderen. Echter zijn de resultaten voor SIV en zelfbeleving gerapporteerd door kinderen en leerkrachten niet eenduidig. Hierdoor moeten deze resultaten voorzichtig geïnterpreteerd worden en wordt verder onderzoek aanbevolen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent662732 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe rol van sociale informatie verwerking en zelfbeleving bij kinderen van negen tot twaalf jaar met verhoogd externaliserend probleemgedrag
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordskinderen
dc.subject.keywordsagressief gedrag
dc.subject.keywordszelfbeleving
dc.subject.keywordssociaal informatie verwerking
dc.subject.keywordsreactieve agressie
dc.subject.keywordsproactieve agressie.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record