View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Hoogbegaafdheidsdidactiek in de Zaak V. Een onderzoek naar verrijkend lesmateriaal rondom de Middelnederlandse tekst De burggravin van Vergi.

        Thumbnail
        View/Open
        Hoogbegaafdheidsdidactiek in de Zaak V. - PGO-artikel Afra Boot en Jip Kloosterman.pdf (858.2Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Kloosterman, J.
        Boot, A.E.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is een lessenreeks ontworpen voor hoogbegaafde leerlingen rondom het Middelnederlandse verhaal De burggravin van Vergi. Om aan te sluiten bij behoeften en capaciteiten van hoogbegaafde leerlingen is uitgegaan van verrijkende opdrachten waarbij leerlingen onderzoeken, autonoom werken en conceptueel denken. Acht lessen zijn ontwikkeld waarin leerlingen de ‘Zaak V.’ onderzochten en toewerkten naar een eindproduct, een rechtszaak waarin het centrale probleem opgelost werd. Vervolgens is onderzocht in hoeverre de leerlingen de lessen als verrijkend hebben ervaren. Hieruit bleek dat het einddoel voor de leerlingen van meet af aan duidelijk moet zijn zodat zij de stof uit voorgaande lessen effectief kunnen gebruiken. Daarnaast is de rol van de docent belangrijk. Deze moet stimuleren dat de leerling zelfstandig nadenkt en onderzoekt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13844
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo