View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De samenhang tussen sociale afwijzing en internaliserende problematiek bij kinderen met gedragsproblemen. Een vergelijking tussen het reguliere onderwijs en het speciaal onderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Harryvan 3519287.pdf (487.9Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Harrijvan, M.A.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Middels passend onderwijs wil de overheid in Nederland kinderen met gedragsproblemen weer laten deelnemen aan het reguliere onderwijs, in plaats van speciaal onderwijs of cluster 4 onderwijs. Er zijn vanuit de literatuur tegenstrijdigheden over het functioneren van de leerlingen in het reguliere passend onderwijs. In de huidige studie is onderzocht of leerlingen met gedragsproblemen minder aardig gevonden worden in het reguliere onderwijs dan in het speciaal of cluster 4 onderwijs. Huidig onderzoek is uitgevoerd onder 141 leerlingen van zes á zeven jaar oud, verdeeld over het reguliere, speciaal en cluster 4 onderwijs. Uit de resultaten blijkt dat leerlingen met gedragsproblemen in het reguliere onderwijs veel minder aardig gevonden worden dan in het speciaal of cluster 4 onderwijs. Daarnaast is bekeken of deze sociale afwijzing meer internaliserende problematiek tot gevolg heeft bij deze leerlingen. Bij leerlingen met gedragsproblemen in het reguliere onderwijs nam de internaliserende problematiek in twee jaar significant af. In het cluster 4 onderwijs werd in twee jaar juist een toename in internaliserende problematiek gesignaleerd. Er bleek een interactie-effect te bestaan tussen het reguliere onderwijs en de mate van onaardig gevonden worden bij aanvang, waarbij deze combinatie een toename aan internaliserende problematiek voorspelde. Cluster 4 onderwijs in combinatie met onaardig gevonden worden bleek opmerkelijk genoeg in twee jaar een afname in internaliserende problematiek te voorspellen. De resultaten tonen de noodzaak voor verder onderzoek naar de consequenties voor de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen met gedragsproblemen in passend onderwijs.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13795
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo