View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De brug tussen het bedrijfsleven en non-profit organisaties wordt steeds breder

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie Bas Schreurs juli 2013 - Master Sportbeleid en Sportmanagement - De brug tussen het bedrijfsleven en non-profit organisaties wordt steeds breder.pdf (1.110Mb)
        Publication date
        2013
        Author
        Schreurs, B.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Betaald voetbal organisaties (BVO) zijn anno 2013 zich steeds bewuster van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid in de samenleving. Vanaf het begin van de 21e eeuw is een toename zichtbaar in de organisatie van projecten en activiteiten ten behoeve van het verzorgingsgebied waar de BVO actief is. FC Twente is een BVO waar deze tendens ook zichtbaar is. Sinds 2005 is er binnen de club beleid op het gebied van solidariteit, hier aan gerelateerd is de oprichting van de Stichting FC Twente, scoren in de wijk. Naast deze toename in maatschappelijke verantwoordelijkheid van BVO’s zijn ook organisaties uit het bedrijfsleven in toenemende mate actief op het gebied van maatschappelijk ondernemen. In 2012 zijn twee maatschappelijke projecten ontstaan uit een samenwerking tussen Scoren in de wijk en het bedrijfsleven. Door deze ontwikkelingen en praktijkvoorbeelden is de relatie tussen Scoren in de wijk en organisaties uit het bedrijfsleven mogelijk aan een verandering onderhevig. Zowel veranderende kenmerken en werkwijzen van deze actoren binnen institutionele domeinen en maatschappelijke, institutionele ontwikkelingen zijn van invloed op deze veranderende relatie. De toename van maatschappelijk ondernemen vanuit het bedrijfsleven, de economisering van non-profit organisaties en de werking van de institutionele domeinen markt, civil society en staat zijn de theoretische concepten die centraal staan in relatie tot de onderzoeksvraag. Het onderzoek is uitgevoerd vanuit een interpretatief perspectief en een kritisch constructivistische benadering waarin de betekenisgeving is achterhaald van beleidsbepalers van de actoren Scoren in de wijk, de BVO FC Twente en organisaties uit het bedrijfsleven. Uit dit onderzoek blijkt dat Scoren in wijk als non-profit organisatie steeds meer kenmerken vertoont van economisering en bedrijven in toenemende mate het belang zien van maatschappelijk ondernemen. Scoren in de wijk verplaatst zich in het domein van de civil society meer richting het domein van de markt. Organisaties uit het bedrijfsleven verplaatsen zich meer vanuit het domein van de markt richting het domein van de civil society. De relatie is in de loop der tijd aan het toenemen tussen Scoren in de wijk en organisaties uit het bedrijfsleven op het gebied van maatschappelijk ondernemen. Hierbij is de BVO FC Twente zichtbaar van invloed op deze relatie. Voor de toekomst worden kansen gezien voor de relatie tussen Scoren in de wijk en het bedrijfsleven, waarbij geldstromen vanuit het bedrijfsleven ten behoeve van Scoren in de wijk gezien kan worden als een praktische uitkomst van deze toegenomen relatie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13695
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo